MODEL PENGAJARAN LANGSUNG UNTUK PENINGKATAN HASIL BELAJAR TEMATIK TERPADU DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nofia Henita Universitas Negeri Padang
  • Darmansyah Universitas Negeri Padang

Keywords:

Integrated thematic; hands-on teaching; elementary schools

Abstract

Describes the improvement of students' integrated thematic learning outcomes using a direct teaching model. Data collection techniques use test techniques in the form of learning outcomes tests and non-test techniques in the form of observation of teacher activities and student activities. This research is a class action research using the Kemmis and Mc Taggart models. The study was conducted in two cycles. Sabjek is a grade 1 student of State Elementary School 12 Pahambek which numbers 20 people. Teacher activity at the first meeting was 78% and in cycle II it was 92% . Therefore, the use of direct teaching models can improve the integrated thematic teaching and learning process in elementary schools.

References

Anori, S.Azrisal dan Putra A. (2013). Pengaruh Elektronik dalam Model Pembelajaran Langsung Siswa Kelas X SMAN 1 Lubuk Pilar of Physics Education. Padang: FMIPA Universitas Negeri Padang.

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Sebagai Suatu Pendekatan Praktik . Jakarta: Bumi Aksara.

Azkiya, H. M. (2019). Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Tematik Terpadu denga Menggunakan Media Gambar Siswa Kelas I SDIT Nurul Ikhlas Padang. JURNAL CERDAS, 145-150.

Efendi, Mohammad. (2009). Kurikulum dan Pembelajaran: pengantar ke Arah Pemahaman KBK,KTSP dan SBI. Malang: FIP Universitas Negeri Malang

Eggen, Paul dan Don Kauchak. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran Mengajarkan Konten dan Keterampilan Berpikir . Jakarta: Indeks.

Elkhaira, Ulfah, dan Reinita. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Pembelajaran Portofolio di Kelas V SD. JURNAL CERDAS, 10-18.

Firda Khairati Amris, Desyandri. (2021). Pembelajaran Tematik Terpadu menggunakan Model Problem Based Learning di sekolah dasar. JURNAL BASICEDU, 2171-2180.

Junaidi, M. (2018). Model pembelajaran Langsung (Direc Instruction) Pengajaran Aktif (Good & Grows);CBSA (Cara Belajar Siswa Aktif, Mastery Teaching (Hunter), dan Explicit Instructi. Jurnal Pendidikan Islam.

Kardi,S dan Nur M. (2000). Pengajaran Langsung. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.

Kunandar. (2008). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada.

Sani, R. (2015). Pebelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Sari, Y. (2018). Penerapan Model Pengajaran Langsung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas VI SDN 026 Sukajadi . Jurnal Ilmiah Pendidikan Eksakta .

Downloads

Published

2023-06-29

Issue

Section

Articles Jurnal Cerdas Proklamator