PERMAINAN LEMPAR TANGKAP BOLA UNTUK MENINGKATKAN MOTORIK KASAR ANAK AUTIS DI SLB PURNAMA ASIH

Authors

  • Naurah Rohadatul 'Aisy Universitas Pendidikan Indonesia
  • Budi Susetyo Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dudi Gunawan Universitas Pendidikan Indonesia

Keywords:

Gross Motor, Autistic Children, Throwing, Catching

Abstract

Autistic children with impaired motor neurodevelopment are characterized by motor inhibitions. Motor skills of autistic children can be improved through appropriate physical education, especially through sports or games. The aims of this research was to determine whether the game of throwing catch the ball can improve the gross motor skills of autistic children. The method used in this research is Single Subject Research (SSR) with research procedures using the A-B-A design. The result of this research indicate that ball throwing games can improve the gross motor skills of autistic children.

References

Agustina, G. (2016). Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Adaptif Anak Autis di SLB Khusus Autisma Dian Amanah Yogyakarta. (Skripsi). Sekolah Sarjana, Universitas Negeri Yogyakarta.

Aldani, S. P. (2015). Penggunaan Media Playdough Terhadap Kemampuan Menulis Permulaan Anak Tunarungu yang Disertai Cerebral Palsy Kelas Vii di SLB-B YPLB Majalengka. (Skripsi). Universitas Pendidikan Indonesia.

Association, A. P. (2013). Diagnostic And Statistical Manual of Mental Disorder Edition “DSM5”. Washington DC: American Psychiatric Publishing.

Delphie, B. (2009). Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus dalam Setting Pendidikan Inklusi. Sleman: PT Intan Sejatu Klaten

Direktorat Pembinaan Pendidikan Khusus dan Layanan Khusus Pendidikan Dasar. (2013). Pedoman penyelenggaraan program pendidikan jasmani adaptif bagi peserta didik berkebutuhan khusus di sekolah inklusi. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Khusus dan Layanan Khusus Pendidikan Dasar.

Haris, F., Taufan, J., & Nelson, S. (2021). Peran Guru Olahraga bagi Perkembangan Pendidikan Jasmani Adaptif di Sekolah Luar Biasa. Jurnal Basicedu, 5 (5), 3883-3891.

Hughes, F. P. (1999). Children, Play, and Development. Madison: Allyn and Bacon.

Kurniawan, A. (2021). Deteksi Dini Anak Autism. Jurnal Ortopedagogia, 57-61.

Montolalu. 2009. Bermain dan Permainan Anak. Jakarta: Universitas Terbuka.

Pelana, R., Oktafiranda, N. D., & Antoni, R. (2020). Pemahaman Pelaksanaan Pendidikan Jasmani Adaptif Di Sekolah Luar Biasa Ditujukan Untuk Team Pengajar. Jurnal PERDULI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 32–37.

Piletic, C. K., & Davis, R. (2010). A Profile Of The Introduction To Adapted Physical Education Course Within Undergraduate Physical Education Teacher Education Programs. ICHPER-SD Journal Of Research, 5(2), 26–32.

Raharjo, S., & Kinanti, R. (2019). Buku Ajar Olahraga Adaptif untuk Siswa Autis. Malang: Wineka Media.

Sukamti, E. R. (2011). Perkembangan Motorik. Yogyakarta: UNY Press.

Yuwono, I. (2018). Penelitian SSR. Banjarmasin

Veskarisyanti, G.,A. (2008). 12 Terapi Autis Paling Efektif & Hemat untuk Autisme, Hiperaktif, dan Retardasi Mental. Yogyakarta: Pustaka Anggrek.

Downloads

Published

2024-06-28

Issue

Section

Articles Jurnal Cerdas Proklamator