PENGEMBANGAN E-BOOKLET BERBASIS WORDWALL MATERI PERUBAHAN WUJUD BENDA UNTUK MENINGKATKAN SELF-CONFIDENCE KELAS IV SDN KALITENGAH 1
Keywords:
E-Booklet, Wordwall, Self ConfidenceAbstract
Put your abstract here. Use single spacing and don’t exceed 250 words. Put your abstract here. Use single spacing and don’t exceed 250 words. Consisting of introductory sentences, objectives, methods, results, and conclusions (Times New Roman 12) This research aims to develop digital learning tools in the form of wordwall-based e-booklets to increase students' self-confidence. This research uses the ASSURE development model which consists of the following main stages: Analyze learner characteristics, State objectives, Select methods, media, and materials, Utilize materials, Require learner participation, and Evaluation and revision. The tool used for evaluation is a questionnaire. Product validation tests involve media, material and language experts. The validity test carried out by these experts showed very valid results, with a score of 95% by media experts, 95% by material experts, and 92.5% by language experts. The feasibility test carried out by the class teacher resulted in a 100% assessment in the very feasible category. Apart from that, this research shows a significant increase in self-confidence, as evidenced by the N-Gain value of 0.87 which shows a high level of increase.
References
Alfi, C., Fatih, M., Cholifah, N., Iswan, M., Nahdlatul, U., Blitar, U., Islam, U., et al. (2024). Pengembangan Augmented Reality Book Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Visual Spasial Siswa SD di Kabupaten Blitar, 8(2), 331–337.
Alfi, C., Fatih, M., & Islamiyah, K. I. (2022). Pengembangan Media Power Point Interaktif Berbasis Animasi pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan?: Riset dan Konseptual, 6(2), 351. Retrieved from https://journal.unublitar.ac.id/pendidikan/index.php/Riset_Konseptual/article/view/487
Alfi, C., Fatih, M., & Maysaroh, S. (2020). Pengembangan Media Permainan Tradisional Congklak Pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung. Jurnal Persada, III(3), 176–181.
Alfi, C., & Wibangga, D. S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) Dengan Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Di SMAN 2 Malang. Jurnal Pendidikan?: Riset dan Konseptual, 7(4), 768.
Fajarianti, A. C., & Zuhdi, U. (2023). Pengembangan Media Wordwall IPA Sekolah Dasar Pengembangan Media Game Edukatif Berbasis Wordwall Mata Pelajaran Ipa Materi Spdm Kelas V Sekolah Dasar. Jpgsd, 11, 113–123. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/52553/42449
Fatih, M. (2020a). A Peningkatan Membaca Pemahaman Melalui Implemantasi Model Talking Stick dan Media Talking Card untuk Siswa Kelas 5 SDN Bendogerit 1 Kota Blitar | Jurnal Pendidikan?: Riset dan Konseptual. Jurnal Ilmiah Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(3), 506–514. Retrieved from http://journal.unublitar.ac.id/pendidikan/index.php/Riset_Konseptual/article/view/277
Fatih, M. (2020b). Pengembangan Bahan Ajar Puzzle pada Matematika Berbasis Realistik Materi KPK dan FPB (Studi pada Kelas 5 SDN Bendogerit 1 Kota Blitar). Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 5(2), 348.
Fatih, M., & Alfi, C. (2021). Pengembangan Monopoli Karakter BerbasisPermainan Simulasisebagai Upaya Peningkatan Kecerdasan Sosioemosi Siswa Sekolah Dasar di Kota Blitar. Jurnal Pendidikan?: Riset dan Konseptual, 5(1), 51. Retrieved from http://journal.unublitar.ac.id/pendidikan/index.php/Riset_Konseptual/article/view/315
Fatih, M., Alfi, C., Santoso, E., & Novianti, R. D. (2022). Pengembangan Ensiklopedi Pembelajaran PKn Siswa Kelas 5 SDN Bendogerit 1 Kota Blitar. Jurnal Pendidikan?: Riset dan Konseptual, 6(1), 112.
Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, J., Ika Amalia, N., & Murti, T. (2020). Pengembangan E-Booklet Berbasis Karakter Kemandirian Dan Tanggung Jawab Melalui Aplikasi Edmodo Pada Materi Bangun Datar Article History. Agustus, 3(3), 282–291. Retrieved from http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/index
Kristina, Fatih, M., & Alfi, C. (2023). Pengembangan Media 3D Berbasis Augmented Reality Menggunakan PBL Materi Penggolongan Hewan untuk Meningkatkan Self Esteem Siswa Kelas V SD. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 59–72.
Labibatus S, N., Fatih, M., & Alfi, C. (2023). Pengembangan Buku Praktikum IPA Materi Gaya untuk Meningkatkan Keaktifan dan Kemandirian Siswa Sekolah Dasar. Edukatif?: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 1008–1015.
Muqtafa, M. A., Fatih, M., & Alfi, C. (2024). Media Sibeda Berbasis Augmented Reality Menggunakan Lc5e Materi Perubahan Wujud Benda Untuk Meningkatkan Self-Authenticity Dan Adversity Quotient Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Ipas kurikulum adalah bagian mengintegrasikan dua mata pelajaran , pengalaman be, 10(April), 102–119.
Nadalina, M. P., Alfi, C., & Fatih, M. (2023). Pengembangan Booklet Berbasis Qr Code pada Pembelajaran IPS dengan Penguatan Karakter Toleransi, 5(2), 1522–1532.
Putri, N. M., & Hamimah, H. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Wordwall Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran IPA. Journal of Practice Learning and Educational Development, 3(1), 95–99.
Rita Tri Ratnasari, R. T., Iska, Z. N., & Z, A. F. (2022). Hubungan Antara Self Confidence dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Elementar?: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 177–185.
Rosidin, D. I., Supriatna, M., & Budiman, N. (2019). Pengembangan Self Confidence Pada Siswa Sd. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 144–148.
Saputri, D. D., Fatih, M., & Alfi, C. (2023). Pengembangan Soal Evaluasi melalui Game Wordwall untuk Meningkatkan Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa. Edukatif?: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 1288–1300.
Sintia, R. (2023). Kepercayaan diri ( self confidence) pada pelajaran matematika peserta didik kelas iv sd tarbiyatul islam kertosari babadan ponorogo.
Yulianti, Maharani, N. A., Kumala, F. N., Objek, P. B. B., Hasil, L., Informasi, T., Aradea, Ade Yuliana, H. H., et al. (2019). Pengembangan Media E-Booklet Materi Zat Untuk Meningkatkan Karakter Siswa Sd Islamic Global School Malang. Rabit?: Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi Univrab, 6(1), 2. Retrieved from http://www.ghbook.ir/index.php?name=????? ? ????? ??? ????&option=com_dbook&task=readonline&book_id=13650&page=73&chkhashk=ED9C9491B4&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component%0Ahttp://www.albayan.ae%0Ahttps://scholar.google.co.id/scholar?hl=en&q=APLIKASI+PENGENA
Yumelda. (2022). Pengembangan Media E-Booklet Pada Materi Virus Sebagai Media Penunjang Pembelajaran Di Smk Negeri 1 Trumon Timur, 93.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Cerdas Proklamator
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copy right in each article belong to the authors.
1. The author acknowledges that the Journal Cerdas Proklamator as a publisher who publishes for the first time with the
Creative Commons Attribution 4.0 International License.
2. The Author can enter the writing separately, manage the non exclusive distribution of manuscripts that have been published in this journal into the other versions (eg sent to the repository of the author's institution, publication in book, etc), by acknowledge that the manuscript was first published in the Jurnal Cerdas Proklamator.