PENGEMBANGAN MODEL PJBL BERBANTUAN MEDIA DIGITAL PADLET UNTUK MENINGKATKAN LITERASI SAINS KELAS IV SDN SATRIYAN 03

Authors

  • Silvi Aprilia Savitri Universitas Nahdlatul Ulama Blitar
  • Cindya Alfi Universitas Nahdlatul Ulama Blitar
  • Mohammad Fatih Universitas Nahdlatul Ulama Blitar

Keywords:

Project Based Learning

Abstract

The following research aims to develop a Project Based Learning (PjBL) model assisted by Padlet digital media to increase the scientific literacy of fourth grade students at SDN Satriyan 03. This research adapts the Research and Development (R&D) type of research using the Borg and Gall model. Data was collected in the form of qualitative and quantitative data, including data from expert validation, data from product trial results, as well as data from students' scientific literacy test results. Data collection was carried out in interviews, observations, questionnaires and tests. The results of the research show that the PBL model assisted by Padlet digital media is valid and feasible for increasing the scientific literacy of fourth grade students at SDN Satriyan 03. Using the PBL model assisted by Padlet can help students understand scientific concepts, apply them and relate them to life

References

Alfi Cindya. dkk, 2022. Pengembangan Media Power Point Interaktif Berbasis Animasi pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Riset dan Konseptual. 6 (2).

Alfi, C., Fatih, M., & Islamiyah, K. I. (2022). Peingeimbangan Meidia Poweir Point Inteiraktif Beirbasis Animasi pada Peimbeilajaran IPA. Jurnal Peindidikan Riseit & Konseipt, 6(2), 351–357.

Alfi Cindya, Devrat Satria. 2023. Implementasi Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) dengan Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SMAN 2 Malang. JURNAL PENDIDIKAN: Riset & Konseptual, 7(4), 767-776.

Fatih, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Saintifik berbasis Multimedia melalui Model Discovery Learning (Studi pada Tema Selamatkan Mahkluk Hidup Kelas 6 SDN Kepanjenkidul 2 Kota Blitar). JURNAL PENDIDIKAN: Riset & Konseptual, 2(2), 137–149.

Fatih. 2020. Pengembangan Bahan Ajar Puzzle pada Matematika Berbasis Realistik Materi KPK dan FPB (Studi pada Kelas 5 SDN Bendogerit 1 Kota Blitar). Jurnal Riset dan Konseptual. 5(2), 348-361.

Fatih, M & Alfi, C (2021). Pengembangan Monopoli Karakter Berbasis Permainan Simulasi sebagai Upaya Peningkatan Kecerdasan Sosioemosi Siswa Sekolah Dasar di Kota Blitar. Jurnal Pendidikan: Riset dan Konseptual.5 (1)

Fatih Mohamad. 2023. Pengembangan Komik Narasi untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis dan Membaca Siswa Kelas V SDN Sananwetan 3 Kota Blitar. Jurnal Riset dan Konseptual. 8(3), 551-566.

Fatih, M., Alfi, C., & Muqtafa, M. A. (2024). Science Learning Game (SLG) Based on Augmented Reality Enhances Science Literacy and Critical Thinking Students Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(2), 973–981. https://doi.org/10.29303/jppipa.v10i2.6107.

Komalasari, D., & Solikin, I. (2018). Penerapan Aplikasi Mading Digital Berbasis Web Pada MA. Miftahul Huda Kabupaten OKI. Jurnal Sistem Informasi (JUSIFO), 4(1), 27–36. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jusifo/article/view/2443.

Nuraeni. Edy Waluyo. (2021). Pengembangan Desain Instruksional Model Project Based Learning Terintegrasi Keterampilan Proses Sains Untuk Meningkatkan Literasi Sains. JIPI 5(1):101-111, 2021

Nurfidianty Annafi, Sry Agustuna. 2018. Pengembangan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Berbasis Kreatifan Lokal Untuk Mempersiapkan Calon Pendidik Yang Bebudaya. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, Vol. 9, No. 1, 2018, 1-10

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Bandung: Penerbit Alfabet Bandung, 2016).

Titin Nuraeni, dkk. 2023. Implementasi Model Project Based Learning Berbantuan Media Digital Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Kelas V SD. Jurnal Elementari Edukasia, Vol 6. No. 2, Juni 2023.

Yunianto, T. (2019). Flip Builder : Pengembangannya Pada Media Pembelajaran Matematika. Terampil Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar.

Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian Kuantitatif. Jurnal Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidik.

Downloads

Published

2024-12-28

Issue

Section

Articles Jurnal Cerdas Proklamator