PENGEMBANAN FLIP BOOK IPAS HARMONI KEHIDUPAN: KEBUTUHAN MANUSIA DAN PERAN TUMBUHAN UNTUK KELAS IV SD

Authors

  • Transita Pawartani Universitas Negeri Malang
  • Oktaviani Suciptaningsih Universitas Negeri Malang

Keywords:

Flip Book, IPAS, Human & Plant

Abstract

The merging of natural science and social science is directed to help students understand the complexity of the relationship between natural elements and social factors in an integrated context, thus assisting in building a deeper understanding of the world around them. The purpose of this study was to develop an interactive flip book that can understand social knowledge and natural knowledge in an integrated manner for grade IV students. The research method uses the Richey and Klein model, namely Research, Design, Production and Evaluation. The data analysis technique uses quantitative descriptive analysis techniques. The results showed that based on the results of media validators and material validators flip book is valid for use as learning media. Based on the results of the IPAS Flip Book trial, it has a positive effect on student learning achievement results.

References

Andreani, D., & Ganes Gunansyah. (2023). PERSEPSI GURU SEKOLAH DASAR TENTANG MATA PELAJARAN IPAS PADA KURIKULUM MERDEKA. Jurnal Guru Pendidikan Sekolah Dasar, 11(9), 1841–1854.

Anggraena, Y., Nisa Felicia, Dion Eprijum Ginanto, Indah Pratiwi, Bakti Utama, Leli Alhapip, & Dewi Widiaswati. (2022). Kajian Akademik Kurikulum untuk Pemulihan Pembelajaran Edisi 1 (Vol. 1). Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan.

Anwas, O. M. (2014). AUDIOBOOK: MEDIA PEMBELAJARAN MASYARAKAT. Jurnal Teknodik Vol. 18 - Nomor 1, April 201, 18(1), 54–62. www.scribd.com/doc/24555959/Media-Teknologi-

Badan Standar Kurikulum, dan A. P. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) Fase A-Fase C Untuk SD/MI/Program Paket A.

Dian Putra, A., Yulianti, D., Fitriawan, H., Digital, F., Pembelajaran, E., Ajar, B., & Dasar, S. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Flipbook Digital untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(4), 2173–2177. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Khaq, M., Sari, P., & Pangestika, R. R. (2023). DEVELOPMENT OF ANDROID-BASED INTERACTIVE MEDIA WITH LOCAL WISDOM CONTENT ON THE INTRODUCTION OF REGIONAL MUSICAL INSTRUMENTS FOR PURWOREJO ELEMENTARY SCHOOLS PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF BERBASIS ANDROID BERMUATAN KEARIFAN LOKAL PADA MATERI PENGENALAN ALAT MUSIK DAERAH UNTUK SEKOLAH DASAR PURWOREJO. Jurnal CERDAS Proklamator, 11(2).

Marlina, T. (2022). URGENSI DAN IMPLIKASI PELAKSANAAN KURIKULUM MERDEKA PADA SEKOLAH DASAR/MADRASAH IBTIDAIYAH. Prosiding SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 67–72.

Rahmayati, G. T., & Prastowo, A. (2023). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial Di Kelas IV Sekolah Dasar Dalam Kurikulum Merdeka. ELEMENTARY SCHOOL JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 13(1), 16. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v13i1.41424

Ramadhina, S. R., & Pranata, K. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Aplikasi Flipbook di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7265–7274. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3470

Richey, R. C., & Klein. J.D. (2009). Design and development research: methods, strategies and issues. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Riduwan. (2017). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula. Alfabeta.

Rifa’ie, M. (2020). COVID-19 PANDEMIC: THE FLEXIBILITY OF ONLINE LEARNING AT SMK NEGERI 5 YOGYAKARTA. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 197–209. https://doi.org/10.24832/jpnk.v5i2.1605

Saadah, N. , A., Robandi, B., Rosmiati, I., & Maulana, Y. (2022). Analisis Pedagogical Content Knowledge terhadap Buku Guru IPAS pada Muatan IPA Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 6, 9180–9187. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3662

Solihati, I. N. (2023). INOVASI BAHAN AJAR ATAU PEMBELAJARAN. Conference of Elementary Studies, 348–353.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Vol. 27). Alfabeta.

Suhelayanti, Syamsiah Z, Ima Rahmawati, Year Rezeki Patricia Tantu, Wiwin Rewini Kunusa, Nita Suleman, Hadi Nasbey, Julhim S. Tangio, & Dewi Anzelina. (2023). Buku-Referensi-Pembelajaran-Ilmu-Pengetahuan-Alam-dan-Sosial-IPAS. Yayasan Kita Menulis.

Widyasari, I., Istikomah, E., & Herlina, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flipbook Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Dikelas VIII SMP. Jurnal Derivat, 8(1).

Downloads

Published

2024-06-28

Issue

Section

Articles Jurnal Cerdas Proklamator